ENJA
Maelstrom
Designer: Kris Sowersby / Publisher: Klim Type Foundry
Maelstromは、線の強弱が通常と反転した、見た目の印象がとても強い書体だ。これまでにあった逆コントラスト書体と比較すると、細い線が非常に細くなっており、独特の野暮ったさが軽減され、文字の並びによってはスマートな印象さえあるし、ある種の美しささえ感じさせる。ただし、視認性も可読性も高くないので、使う場面を極端に選ぶ書体には違いない。ちなみに、どうしてもこのMaelstromを今年のフォントまとめ記事に使いたいがために、今回はタイトルの文字をできる限り大きくして使っている。逆コントラスト書体に関しては、Font BureauのDavid Jonathan Rossが逆コントラスト書体のまとめページを作っているので、興味を持った方はこちらをご覧いただきたい。
Maelstrom is a reverse-contrast typeface that creates a deep impression on you. Compared to similar typefaces, the thinnest stroke is much thinner and holds elegant integrity. Its features are even more beautiful when setting specific words; ‘chaotic’ and ‘modern’ accentuate Maelstrom’s stylishness and bold details. Admittedly, its legibility and readability are not good for attentive reading. To learn more about reversed-contrasted typefaces, David Jonathan Ross of Font Bureau has a thorough write up that is well worth a read.
Alverata
Designer: Gerard Unger / Publisher: Type Together
Alverataは、11~12世紀の碑文のロマネスク様式の大文字の形にインスパイアされて、デザインされた書体である。デザイナーは、Swift、Capitolium、Gulliverといった書体でお馴染みのGerard Ungerさんである。Alverata、Alverata Irregular、Alverata Informalの3種類のスタイルからなり、各6ウェイトがある。イタリックは1種類。全体的にスクェアで、大文字の幅が文字によってそれほど差がなかったり、小文字のxハイトも高く、現代的な印象を受ける。今年ぜひ使ってみたい書体の一つである。ギリシャ文字やキリル文字もサポートしている。
Alverata is typeface built on a classic foundation. Designer Gerard Unger was inspired by the shapes of the Romanesque capitals found in eleventh and twelfth century inscriptions. It consists of three styles: Alverata, Alverata Irregular and Alverata Informal; each includes six weights. An italic weight is included only in Alverata. The typeface has a sturdy construction with a squarish body. The widths of the capitals don’t vary much, and the x-height is relatively tall; creating solid letterforms with an attractive legibility. It supports Greek and Cyrillic as well.
GT Sectra
Designer: Marc Kappeler, Dominik Huber, and Noël Leu / Publisher: Grilli Type
まだ若く、近年勢いがあるファンダリーの一つ、Grilli TypeからリリースされたGT Sectraは、カリグラフィの要素が強く出ているセリフ書体である。しかしながら、直線を多用したり、一部分を大胆にカットすることによって、単なるカリグラフィックな書体を越え、今日的でダイナミック、かつ刺激的な書体となっている。テキストバージョンと、Fine、Displayの3つのオプティカル・サイズが用意されている。それぞれに5つの太さとそのイタリックが用意されている。
GT Sectra is a serif typeface constructed with calligraphic strokes. The result is a distinct design full of unique details and bold decisions. Sectra comes in three optical styles: Text, Fine and Display. The letterforms are full of straight lines with exciting cuts at the ascenders, descenders, beaks, serifs, and tails. Sectra includes fives weights and italic sets for all three styles.
Kozei
Designer: Yukiko Uno / Publisher: Yukiko Uno + Kazuhiro Yamada
こうぜいは、宇野由希子が大学時代に始めた、平安時代の古筆の研究から生まれた。通常の和文書体とは異なりプロポーショナルで、仮名50音それぞれにつながり方が異なる4種類のスタイルと、多彩な合字や変体仮名などの異体字を含めた合計約470字を収録している。OpenType機能を最大限に活かし、文字のつながりをコントロールすることで、流れるような筆運びを実現、美しく豊かな組版を作ることができる。こうぜいがこうした機能を持った書体の最初の書体ではないが、日本語の書体では極めて珍しい。しかも、このようなシリアスな書体ではなおさらだ。フォントのエンジニアリングは、現Monotypeの山田和寛が担当し、この技術的にも簡単ではないフォントを完成させた。
Designer Yukiko Uno began designing Kozei while researching old handwriting from the Heian period as a college student. Unlike many other Japanese fonts it is proportional and includes features such as contextual glyphs, ligatures, and alternates like a Hentai-gana. The result is a look that feels like natural handwriting which is an impressive feat considering the intricacy of Japanese writing. Kozei is not the first of its kind, but few others have executed such a task with discipline and elegance. Kazuhiro Yamada, now at Monotype, worked with Uno to complete the typeface and bring it to life.
Heroe
Designer: Maximiliano Sproviero / Publisher: Lián Types
Heroeは、ハイコントラストなモダンセリフのイタリック体だ。流れるような筆跡が特徴で、品のあるスクリプト書体のようにも見える。現代的な優美さを演出するのに最適なディスプレイ書体の一つであろう。スワッシュ文字や異体字が豊富にあり、インラインやモノラインのスタイルも揃っているので、これだけで組版を楽しめそうだ。
Heroe is a high-contrast modern serif italic typeface. It features flowing strokes and functions well as an elegant script face. It is one of the best display typefaces to express modern grace. It contains many swash and alternate characters. Heroe also includes inline and monoline styles. We hope you enjoy typesetting with this beautiful typeface!
Druk
Designer: Berton Hasebe / Publisher: Commercial Type
Drukは、ディスプレー用のグロテスクである。通常の幅のバージョンが存在せず、また、Mediumより細いウェイトも存在しない、特殊な書体である。幅の狭いスタイルと、幅の広いスタイルがあり、より幅の狭いCondensedスタイルは幅の狭いバージョンが3種類用意されている。Druk Condensed XXSuperは非常に幅が狭い上に、極限まで太くされている。そういった特徴を生かして、Drukを見出しとして大きなサイズで使い、本文にはその他のグロテスクを使うといった合わせ方も違和感なくできる。あるいは、予算に余裕があれば、今年出たTextバージョンも合わせて購入して使用するのもいいだろう。この書体は、Bloomberg Businessweekで長年使われていて、満を持して一般向けにも発売された。
Druk is a display grotesque typeface for maximum emphasis, but it’s an unusual one within that category. It doesn’t include a normal width version, nor any weights thinner than the Medium. It further defies logic with condensed and wide styles. The condensed style becomes narrower and narrower with each weight (Super, X Super, and XX Super). This makes Druk Condensed XXSuper extremely narrow and heavy. Druk had been used in Bloomberg Businessweek magazine for years, but was just released publicly last year.
FF Franziska
Designer: Jakob Runge / Publisher: FontFont
Jakob RungeのFF Franziskaは、コントラストが控えめなセリフ書体だ。xハイトは高めで、ディセンダーは短い。イタリックはやや傾くくらいに設定されているが、手書きの風合いが残っている。極細のHairlineから太いBlackまで10ウェイトとそのイタリックが用意されている。制作の経過はこちらを見るとよい。デザインの変遷や、どのように書体を作るかがよく分かり、興味深いはずだ。
FF Franzisika by Jakob Runge is a sturdy serif typeface. The x-height is relatively tall and the descenders are short. The slightly-inclined italic retains a handdrawn feel. It consists of 10 weights – from Hairline to Black – with corresponding italics. We recommend checking out the well written design process. It’s fascinating to see the transition in design stages and the considerations made while creating a typeface.
Marian Text
Designer: Paul Barnes, Sandra Carrera, and Miguel Reyes /
Publisher: Commercial Type
歴史上有名なセリフ書体を各時代からピックアップし、モノラインの書体として生まれ変わらせたMarianは、非常に細く、かつ、スペーシングがタイトで、非常に大きなサイズの使用を想定し作られた書体だった。Marian Textは、Marianの一部のスタイルを本文用にアレンジした書体である。ストロークもより太くされ、スペーシングもより緩めに設定されているので、本文でも問題ない。GaramondとGranjonのスタイルを取り入れた1554、Baskervilleのスタイルを取り入れた1757、Bodoniのスタイルを取り入れた1800、blackletterスタイルのBlackがある。
With the Marian family, Paul Barnes picked classic serif typefaces and transformed them into elegant monoline faces. Marian is very thin and the spacing is tight even at large sizes. Marian Text was carefully adjusted to work well at a body text size scale. The stroke is heavier and the spacing is looser when compared to Marian. This makes for a versatile family. As noted earlier, each style of Marian is based off a classic serif typeface: Marian Text 1554 uses Garamond and Granjon, Marian Text 1757 uses Baskerville, Marian Text 1800 works off of Bodoni, and Marian Text Black is blackletter.
29LT Zeyn
Designer: Pascal Zoghbi [29 Letters], Ian Party [SwissTypefaces] /
Publisher: 29 Letters, Swiss Typefaces
29LT Zeynは、アラブ首長国連邦の、アラビア語と英語とのバイリンガルのカルチャー雑誌、Shawati’誌のために作られた。ArabicとLatinをサポートするディスプレイ書体で、2014年一般発売された。非常にコントラストが高いのが特徴で、Latinはモダン・セリフをベースにしていて、Arabicはナスヒー体(Naskh)とスルス体(Thuluth)から影響を受けている。太さは、Light、Regular、Medium、Boldの4種類が用意されている。各ウェイトには900以上のグリフがあり、アラビア文字、ペルシア文字、ウルドゥー文字、ラテン・アルファベットをサポートしている。
29LT Zeyn was designed for Shawati’ Magazine, an English-and-Arabic-bilingual cultural magazine based in Abu Dhabi. It is a display family that supports Arabic and Latin. It was released in 2014 as a retail typeface. The contrast is very high, the Latin was based on modern serif typefaces, while the Arabic was inspired by Naskh and Thuluth calligraphic styles. It has four weights: Light, Regular, Medium and Bold. Each of them includes more than 900 glyphs. The family supports Arabic, Persian, Urdu, and Western European character sets.
Velo Serif
Designer: House Industries, Christian Schwartz, Mitja Miklavčič, and Ben Kiel / Publisher: House Industries
Velo Serifは、2006年、Commercial TypeのChristian Schwartzによってデザインが開始され、2014年にリリースされた。見出し用のDisplayには、ThinからBlackまでの6種類のウェイトのバリエーションがあり、また、各ウェイトにはイタリックもある。本文用のTextは2種類の太さとそのイタリックが用意されている。特徴としては、全体的に四角に近い形をしていて、開口部が狭め、コントラストがあり、xハイトが高い、ということである。Meliorなどの一連のHermann Zapfの書体や、他の過去の先達の書体を経て、あまり多くないこのジャンルに、新しいバリエーションが加わった。
Christian Schwartz, of Commercial Type, began designing Velo Serif in 2006 and House Industries released it in 2014. It’s self described as combining “House Industries’ design aesthetic with the rich visual heritage of bicycling culture”. The family has an emphasis on the display style which includes 6 weights ranging from Thin to Black. The text style includes just two weights with matching italics. The typeface body has a squarish construction, narrow apertures, contrasted strokes, and relatively-tall x-height. We especially enjoy the curves in the numerals. Velo joins a small group of similar typefaces such as Melior and other typefaces designed by the late Hermann Zapf.
Domaine Sans Fine, Domaine Sans Display, and Domaine Sans Text
Designer: Kris Sowersby, Dave Foster / Publisher: Klim Type Foundry
Klim Type FoundryのKris Sowersbyの活躍は多くのタイプデザイナーたちも認めるところであるが、彼のDomaine(2013年のFavorite Fontsにも選ばれている)のサンセリフバージョンである、Domaine Sansもリストから絶対に外せない書体となった。コントラストのあるサンセリフでありながら、a・c・rなどに見られるような、内側にカールする始筆や終筆の処理が特徴的である。イタリックはスクリプト書体のようなスタイルで、ディセンダーの長いfや、v・x・yなどの滑らかなデザインは、今までのサンセリフ書体のそれとは一線を画している。それでありながらTextバージョンは、本文を組んだ時も安定して読むことのできる実用性も確保しているので、使い勝手もいい。さらにそのDomaine Sansの魅力を最大限に生かしているのは、DisplayとFineバージョンであろう。これらにはスクリプト書体のような美しさを持つswash文字も用意されていて、特に極限まで細くシャープなヘアラインを持つFineバージョンは、より大きなptサイズで、是非その魅力を十分に堪能したい。
The work of Kris Sowersby of Klim Type Foundy is becoming an annual favorite on our lists. His typeface Domaine topped our selections from 2013. We couldn’t resist including Domaine again because Sowersby released a sans serif version in 2014. The sans-serif retains the spirit of the serif in the curly strokes found in the ‘a’, ‘c’ and ‘r’. The italics take on an almost script like style. Take a look at the ‘f’ and its long descender. The curves in ‘v’, ‘x’ and ‘y’ are smooth and quirky unlike conventional sans serif fonts. The strong contrast between the thick and thin strokes in each character is sheer beauty. The Display and Fine styles of Domaine really show off the tasteful construction of the family. Both styles include swash sets comparable to ones found in script typefaces.
Quarto
Designer & Publisher: Hoefler & Co.
古き良き書体を現代に甦らせることは良いことだ。しかし、今から見て、良くないところがあれば? ならば、過去の遺産をそのまま再現するのではなく、良いところはそのままに、改良すべきところは改良して新しい書体を作るべきではないのか。Quartoは、Hendrik van den Keereの作ったディスプレー書体をもとに、不自然な部分や、統一のとれていない場所などを修正し、より良い書体として今の時代に甦らせたものだ。当時なかったウェイトや、Van den Keereが作らなかったイタリックは、新たに作られた。やはり、Van den KeereのTwo-Line Double Pica Romanをベースにした、Fred SmeijersのRenardと比較するのも面白い。
Here’s an interesting design problem: take an old typeface designed for display with clear problems and revive it. Such was the situation for Quarto, a typeface that retains the good parts of its predecessor, with improved innovations that create a fresh new family. Originally designed as a display typeface by Hendrik van den Keere, Quarto corrected the unusual and inconsistent parts to create a superior specimen. Other weights that Van den Keere didn’t care to draw were newly made and italics were created by referencing other typefaces. Quarto successfully revives the display qualities of Van den Keere’s “Dutch tasteful” and is a typeface great for larger point sizes. A fun type exercise is to compare Quarto to Renard by Fred Smeijers; another face based on Van den Keere’s work, Two-Line Double Pica Roman.
Retiro
Designer: Jean François Porchez / Publisher: Typofonderie
Retiroは、Madriz誌のためにデザインされ、2014年、一般発売された。Didotのジャンルに入るセリフ書体で、ウェイトはひとつのみだが、5つのオプティカル・サイズが用意されている。Didotではあるが、垂直方向のセリフの形や、K、M、R、Wなどの文字が独特である。また、gは、AmbroiseやDidot Elderにも取り入れられている、あの独特なgである。大文字にはより装飾性の強い異体字が多く用意されているほか、小文字にも異体字が用意されている。TDC2やGranshan、Letter.2などを受賞している。
Retiro was originally designed for Madriz magazine and released in 2014 as a retail typeface. It’s a Didot and comes with only one weight, but with five optical sizes. Unlike other Didot cuts it features vertical serifs and the ‘K’, ‘M’, ‘R’ and ‘W’ are distinctive. The lowercase ‘g’ stands out and reminds us of those found in Ambroise and Didot Elder. Retiro comes with decorative capital alternates and with lowercase alternates. It received the TDC2, Granshan and Letter.2 awards.
Skolar Sans
Designer: David Březina, Sláva Jevčinová / Publisher: Rosetta
Rosettaの看板書体、Skolarは、Latin、Cyrillic、Greekに加え、DevanagariやGujaratiをサポートするバージョンも存在する書体である。Skolar Sansは、Skolarのsans serif版で、現状、ラテン・アルファベットをサポートしている。通常の幅以外に、幅の狭い2つと、幅の広い1つの、4種類もの幅のバリエーションがある。そのそれぞれに、9段階の太さがあり、イタリックもある。バリエーションが豊富で使い勝手のいい書体である。
Skolar, Rosetta’s most popular typeface, supports not only Latin, Cyrillic and Greek, but also Devanagari and Gujarati. Skolar Sans is the sans serif counterpart to Skolar and now supports the Latin Alphabet. It comes with four widths: one normal, two narrower widths and one wider width. Each of them includes nine weights with matching italics. It is a varied and versatile typeface that is perfect for international application.
Dala Prisma
Designer: Paul Barnes, Ben Kiel / Publisher: Commercial Type
Dala Prismaは、オールドスタイルのステンシル書体、Dala Flodaをベースに作られた。ストライプで構成されているのが特徴で、ウェイトが増すにつれ、縞の本数が増える処理がされている。細い部分や小さい部分は、基本となる縞の本数より少ない本数で構成するルールになっているようだ。Dala Floda同様、単語終わりのバリエーションや合字が豊富にあり、イタリックにはswash文字も入っているなど、装飾性が強い。大きいサイズで使うのが前提だが、眼を惹き付けるデザインができるだろう。
Dala Prisma is based on Dala Floda, an old style stencil serif face. It is constructed with stripes; the heavier the weight, the more stripes fill in the letterforms and vice versa for the thinner weights. It includes, like Dala Floda, alternates for the last letter of a word, and ligatures. The italics include swash capital letters. The typeface is for large sizes with a lot of room for playful, attractive designs.
Haltrix
Designer: Daniel Sabino / Publisher: Blackletra
2012年のモリサワタイプデザインコンペティションの欧文部門銀賞を受賞した書体、Hasharを改良してつくられたスクリプト書体である。直線や角が効果的に使われ、アグレッシブかつ男性的でスピード感のある書体になっている。異体字やスワッシュ文字、合字が豊富に用意されているので、効果的に使えば、華やかで目立つ組みが実現できそうだ。
Haltrix is a script typeface based on Hashar, a typeface that received the Latin silver prize in the Morisawa Type Design Competition of 2012. Unlike many script faces, Haltrix’s straight lines and angles create an aggressive, masculine and speedy look. It comes with a lot of alternate characters, swash characters and ligatures, and you can make very striking designs if used it effectively.
Pique
Designer: Nicole Dotin / Publisher: Process Type Foundry
Piqueは、Klavikaで有名なProcessType Foundryが発売したスクリプト書体である。太さはかなり太く、その分、カウンターが狭い。また、ストロークに勢いがあり、全体的にスピード感がある。いくつか合字が入っていて、スモールキャップスも入っている。このスモールキャップスは、大文字より動きが抑えめで、これだけで組むのも、表情が変わって面白い。
Process Type Foundry is known for clear and legible typefaces such as Klavika and Bryant. With Pique they had a lot of fun creating an extremely hefty script type family. The strokes of the characters are wide and the counters are small. The typeface has a sense of momentum and speed. The small caps have less speed, but a weight that grounds them in a vibrant way. It reminds us of hand painted lettering found in old America auto body shops. The family includes a fun set of ligatures to play with.
Agipo
Designer: Radim Peško / Publisher: RP
Agipoは、Light、Regular、Boldの3ウェイトとそのイタリック、RegularExtended とBold Condensed、Monoからなるグロテスクのファミリーである。全体的にややコントラストがあって、レトロな印象がある。GやMはデザイン違いで2種類が用意されていて、また、i やj などのドットがある文字も、四角と丸の形状の2種類が入っている。ラテン文字だけではなく、ロシア語などに使用するキリル文字もサポートしている。イタリックの傾きが強いのも面白い特徴だ。
Agipo is a grotesk family that consists of three weights – Light, Regular and Bold – with corresponding italics, Regular Extended, Bold Condensed and Mono. It has very little contrast and a retro attitude. It has two ‘G’s and ‘M’s. And it has two ‘i’s and ‘j’s – one with a squarish dot and the other with a circular dot. Another feature we enjoy are the steeply inclined italics. It supports both Latin but Cyrillic.
Dia
Designer: Florian Schick / Publisher: Schick Toikka
Diaは、初期のグロテスクに影響を受けた書体で、それらの無骨さを受け継いでいる。しかしながら、そうした無骨さを残しながらも、注意深くデザインされ、洗練されている。4ウェイトからなるファミリーだが、太さが太くなるにしたがって幅が著しく変化するのが興味深い。アクセントや約物類などに、大きいサイズで使うときのための非常に細いバージョンが用意されている。gの一階建ての異体字も入っている。一度はまったら止まらない、この書体のいい意味でのクセに惹かれて、本記事タイトル以外の欧文に使用している。
Dia is inspired by early grotesks and inherits clunkiness from them. However, it was carefully designed and executed with sophistication. It comes with four weights, and the heavier it becomes, the wider it becomes. The family also includes very thin accent marks and punctuation marks for large sizes. We especially enjoy the additional single-story ‘g’ found in the alternate set.
Baldufa
Designer: Ferran Milan / Publisher: Letterjuice
Ferran MilanのBaldufaは、ReadingのMA Typeface Designコースで作られたBubblegumがもととなっている書体である。セリフや、角の一部は、丸みを帯びていて、また、ところどこの始筆・終筆は、ブラッシィな処理がされていて、柔らかな手書きの風合いを感じる要因となっている。また、上部から下部に向かって細くなっていくステムも、この書体の強い特徴になっている。イタリックも、正体と同様、手書きの風合いが強くブラッシィなデザインで、傾きは控えめでゆったりとしたデザインになっている。Arabicをサポートしたバージョンもあり、Latinと同じような特徴をうまく取り入れているように見える。TDC2やED-Awardsの「Original Typeface」部門で金賞を受賞するなど数々の賞を受賞している。2013年のGranshanのArabic text typefaces部門で、2nd Prizeにも輝いている。
Baldufa is a serif typeface based on the thesis project that designer Ferran Milan started while pursuing an MA in type design at Reading University. The brackets and serifs of the letters have rounded edges and all the letters have a brush stroke quality. This gives Baldufa a warm and soft touch. There is a subtle contrast in the width of the strokes and the tops are wider than the bottoms. The italics are drawn at a gentle angle and the spacing is not too tight. Baldufa won the TDC2 in 2014 and the ED-Award for “Original typeface”. It also was a 2nd Prize winner in the Granshan Arabic text typeface category.